Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Omgeving

dinsdag 26 november 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal, Huize Swaensteyn

Voorzitter
de heer T.M.M. van der Heiden
Toelichting

De agenda’s van de commissie Omgeving worden in de regel 10 dagen vóór aanvang van de vergaderingen gepubliceerd.


Wilt u inspreken op één van de onderwerpen op de agenda van deze commissievergadering? Aanmelden kan tot uiterlijk 12:00 uur op de dag van de vergadering. Stuur alstublieft een e-mail naar griffie@lv.nl of geef het telefonisch door op (070) 300 8858.

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2

  3. 3
    Spreekrecht inwoners
  4. 4
    BESPREEKPUNTEN
  5. 4.1

    Dit plan betreft het oprichten van 8 sociale huurwoningen en 19 vrije sector grondgebonden koopwoningen aan de Doctor van Noortstraat in Stompwijk, ter hoogte van nummers 94 t/m 120a met bijbehorende parkeerplaatsen voor een gebied grenzend aan de Doctor van Noortstraat in het dorp Stompwijk.


    De bestaande bebouwing in het plangebied is verouderd en straalt weinig ruimtelijke kwaliteit uit.
    Deze locatie biedt kansen om te voorzien in de grote vraag naar sociale huurwoningen en eengezinswoningen. Realisatie daarvan vormt, samen met het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en het woon- en leefklimaat. de voornaamste aanleiding voor het voorliggende plan.


    Omdat het plan in strijd is met het bestemmingsplan kan alleen door middel van een uitgebreide procedure medewerking aan het plan worden verleend. Voordat het college dit besluit kan nemen, moet de gemeenteraad een (ontwerp) verklaring van geen bedenkingen afgeven.

    Voorgesteld besluit

    a. Een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor het oprichten van 8 sociale huurwoningen en 19 vrije sector grondgebonden koopwoningen aan de Doctor van Noortstraat in Stompwijk, ter hoogte van nrs. 94 t/m 120a. 


    b. De ontwerpverklaring van geen bedenkingen als definitief aan te merken indien blijkt dat tegen dit besluit geen zienswijzen zijn ingediend.

  6. 4.2

    De Woondeal met de Provincie Zuid-Holland en het Rijk is aanleiding tot de Eerste wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022. 


    De belangrijkste wijziging is het opnemen van de voorwaarde om 2/3 betaalbare woningen te bouwen bij ieder initiatief tot woningbouw, waarvan minimaal 30% woningen in de sociale huursector. Onder betaalbaar wordt verstaan sociaal en middelduur. Deze bepaling vervangt de huidige voorwaarde tot de bouw van minimaal 30% sociale huurwoningen en minimaal 20% middeldure huur-/koopwoningen.

    Voorgesteld besluit

    De Eerste wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw LeidschendamVoorburg 2022.


    Artikel I De Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022 wordt als volgt gewijzigd:



    Huidige tekst Nieuwe tekst
    Artikel 1 Begripsomschrijvingen
    k. Middeldure koopwoning: een zelfstandige woning met een koopprijs tot de regionaal afgesproken prijsgrens op grond van de jaarlijkse vastgestelde “Inkomensgrenzen- en prijsgrenzen Haaglanden Bestuurlijke Tafel”;
    Artikel 1 Begripsomschrijvingen
    k. Middeldure koopwoning: een zelfstandige betaalbare woning met een koopprijs tot de jaarlijks regionaal vastgestelde “Inkomensgrenzen- en prijsgrenzen Haaglanden Bestuurlijke Tafel”;
    Artikel 1 Begripsomschrijvingen Artikel 1 Begripsomschrijvingen
    v. Betaalbare woningen: sociale huurwoningen en middeldure huurwoningen en betaalbare koopwoningen.
    Artikel 2 Toepassingsbereik
    Deze verordening is van toepassing als een particuliere initiatiefnemer voornemens is een bouwplan te realiseren met 10 of meer zelfstandige woningen in afwijking van het vigerende bestemmingsplan.
    Artikel 2 Toepassingsbereik
    Deze verordening is van toepassing als een particuliere initiatiefnemer voornemens is een bouwplan te realiseren met 12 of meer zelfstandige woningen in afwijking van het vigerende _omgevings_plan.
    Artikel 4 Verplicht aandeel sociale huurwoningen en middeldure huur-koopwoningen
    1. Bij een bouwplan met 10 of meer woningen, zoals bedoeld in artikel 2, dient de initiatiefnemer minimaal 30% sociale huurwoningen en minimaal 20% middeldure huur- of koopwoningen in het geplande woningbouwprogramma te realiseren.
    2. In afwijking van het bepaalde in lid 1 kan het college besluiten in een bouwplan van 10 tot 30 woningen (een deel van) het verplichte aandeel sociale huurwoningen te vervangen door sociale koopwoningen.
    Artikel 4 Verplicht aandeel betaalbare woningen
    1. Bij een bouwplan met 12 of meer woningen, zoals bedoeld in artikel 2, dient de initiatiefnemer minimaal 2/3e betaalbare woningen en minimaal 30% sociale huurwoningen in het geplande woningbouwprogramma te realiseren.
    2. In afwijking van het bepaalde in lid 1 kan het college besluiten in een bouwplan van 12 tot 30 woningen (een deel van) het verplichte aandeel sociale huurwoningen te vervangen door sociale koopwoningen.
    Artikel 6 Samenhang woningbouwprogrammering
    Het college kan besluiten voor het in artikel 4 lid 1 en 4 verplichte aandeel sociale huurwoningen en middeldure huur-/koopwoningen meerdere initiatieven tot woningbouw in samenhang met elkaar te bezien bij de woningbouwprogrammering op de betreffende bouwlocaties in Leidschendam-Voorburg onder de volgende voorwaarden:
    a. Het verplichte aandeel sociale huurwoningen en middeldure huur-/koopwoningen wordt gerealiseerd;
    Artikel 6 Samenhang woningbouwprogrammering
    Het college kan besluiten voor het in artikel 4 lid 1 en 4 verplichte aandeel betaalbare woningen en sociale huurwoningen meerdere initiatieven tot woningbouw in samenhang met elkaar te bezien bij de woningbouwprogrammering op de betreffende bouwlocaties in Leidschendam-Voorburg onder de volgende voorwaarden:
    a. Het verplichte aandeel betaalbare woningen en sociale huurwoningen wordt gerealiseerd;
    Artikel 8 Exploitatie sociale huurwoningen en middeldure huur-/koopwoningen door marktpartij
    Het college kan in afwijking van artikel 7 besluiten dat een marktpartij zorgdraagt voor de exploitatie van het op grond van artikel 4 lid 1 en 4 verplichte aandeel sociale huurwoningen en/of middeldure huur-/koopwoningen, mits aan alle volgende voorwaarden is voldaan:
    a. De sociale huurwoningen worden toegewezen via Woonnet-Haaglanden dan wel volgens een besluit van het college op grond van artikel 3:1, lid 3 van de Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2019;
    b. De gemeente ontvangt van de betreffende marktpartij ter controle bij aanvang en voorts driejaarlijks een opgave van een registeraccountant van de huurprijzen van de gerealiseerde sociale huurwoningen op straffe van een boete ter hoogte van de in artikel 12 lid 1 vermelde afkoopsom per woning per maand.
    Artikel 8 Exploitatie sociale huurwoningen en middeldure huur-/koopwoningen door marktpartij
    Het college kan in afwijking van artikel 7 besluiten dat een marktpartij zorgdraagt voor de exploitatie van het op grond van artikel 4 lid 1 en 4 verplichte aandeel betaalbare woningen en sociale huurwoningen, mits aan alle volgende voorwaarden is voldaan:
    a. De sociale huurwoningen worden toegewezen via Woonnet-Haaglanden dan wel volgens een besluit van het college op grond van artikel 3:1, lid 3 van de Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2019;
    b. De gemeente ontvangt van de betreffende marktpartij ter controle bij aanvang en voorts driejaarlijks een opgave van een registeraccountant van de huurprijzen van de gerealiseerde sociale huurwoningen op straffe van een boete ter hoogte van de in artikel 12 lid 1 vermelde afkoopsom per woning per maand.
    Artikel 9 Overeenkomst woningbouwprogramma
    2. In de overeenkomst bedoeld als lid 1 worden in ieder geval de volgende afspraken vastgelegd:
    a. Het op grond van artikel 4 lid 1 en 4 verplichte aandeel sociale huurwoningen en middeldure huur-/ koopwoningen;
    Artikel 9 Overeenkomst woningbouwprogramma
    2. In de overeenkomst bedoeld als lid 1 worden in ieder geval de volgende afspraken vastgelegd:
    a. Het op grond van artikel 4 lid 1 en 4 verplichte aandeel betaalbare woningen en sociale huurwoningen;
    Artikel 25a Overgangsrecht Eerste wijzigingsverordening
    De wijzigingen in de Eerste wijzigingsverordening zijn niet van toepassing op de op de datum van inwerkingtreding bestaande initiatieven tot woningbouw, waarover al afspraken ten aanzien van het woningbouwprogramma zijn gemaakt door middel van het aangaan van een schriftelijke overeenkomst met de initiatiefnemer, het vaststellen van een ruimtelijk kader c.q. een spelregelkaart dan wel op lopende grondexploitatie-projecten.

    Artikel II
    De datum van inwerkingtreding van dit besluit is de dag na bekendmaking.

  7. 4.3

    Op 1 juli 2023 is de Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023 (hierna: verordening) in werking getreden. In raadsbrief 3184 ter zake heeft het college destijds aangekondigd dat in 2024 de verordening wordt herzien in verband met aanpassingen in wet- en regelgeving.


    In regionaal verband (Woningmarktregio Haaglanden) is een voorstel opgemaakt voor technische wijzigingen in de Huisvestingsverordeningen van de gemeenten in Haaglanden. Daarnaast wordt lokaal gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de gewijzigde Huisvestingswet biedt om het toepassingsbereik van de verordening uit te breiden met middeldure huurwoningen. In raadsbrief 3875 dd. 27 augustus 2024 heeft het college de afwegingen voor het voorgenomen besluit toegelicht.


    Van 11 september tot en met 2 oktober 2024 heeft het Ontwerp Besluit ter inzage gelegen en hebben belanghebbenden hun inspraakreactie hierop kunnen indienen. Er zijn in deze inspraakperiode geen inspraakreacties ontvangen.

    Voorgesteld besluit

    de Eerste wijziging van de Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023 vast te stellen.

  8. 4.4

    De rekenkamer heeft het rapport over de effectiviteit en efficiency van het gemeentelijk woonbeleid aangeboden aan de gemeenteraad? Met het onderzoek wil de rekenkamer inzicht bieden in feiten en cijfers rondom de ontwikkeling van het aantal en type woningen. Daarnaast is de effectiviteit en efficiency van het gemeentelijke beleid bekeken om deze zo mogelijk te verbeteren en de realisatie van woningen te versnellen. De gemeenteraad zal het rapport bespreken en bepalen welke aanbevelingen hij wil overnemen.

  9. 4.5
    Terugkoppeling gemeenschappelijke regelingen (indien van toepassing)
  10. 5
    HAMERSTUKKEN
  11. 5.1

  12. 5.2

  13. 6
    SLUITING